
Onze visie
Wat willen wij bereiken?
De kinderen vormen tot verantwoordelijke en eerlijke burgers met liefde voor hun naaste. God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf is het fundament. Daar willen we als leerkrachten op bouwen om de gaven die elke leerling van God gekregen heeft te besteden tot Gods eer en tot nut van onze naaste. Hierbij willen we niet alleen gericht zijn op het hier en nu, maar ook op het toekomende.
Bijbel
'Want Hij heeft een getuigenis opgericht in Jakob, en een wet gesteld in Israël, die Hij onzen vaderen geboden heeft, dat zij ze hun kinderen zouden bekendmaken, opdat het navolgende geslacht die weten zou, de kinderen die geboren zouden worden; en zouden opstaan en vertellen ze hun kinderen; en dat zij hun hoop op God zouden stellen en Gods daden niet vergeten, maar Zijn geboden bewaren.'
info@dehoeksteen.nl
Identiteit
In onze school heeft Gods Woord het hoogste gezag. Onze visie wordt samengevat vanuit psalm 78, de tekst die u hierboven kan lezen. Onze school beoogt vanzelfsprekend de leerlingen op te leiden tot bekwame volwassenen die goed kunnen functioneren in de maatschappij. Maar nog belangrijker is het om de leerlingen op te laten groeien met de Bijbelse kernwaarden van geloof, hoop en liefde. Dit willen wij met Gods hulp laten doorklinken in ons lesgeven. In de hoop en verwachting dat God zelf ons leidt, kracht en woorden geeft.
Inspiratie
Allereerst halen we onze inspiratie uit de Bijbel, maar daarnaast zien wij ook de meerwaarde van de inzichten die pedagogen in de loop der tijd verzameld hebben. Deze pedagogen hadden ook niet zelden dezelfde basiswaarden als wij. De pedagoog J. Waterink was de eerste hoogleraar pedagogiek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, begin twintigste eeuw. Zijn opvoedingsdoel luidde als volgt: 'De vorming van de mens tot zelfstandige, God naar Zijn Woord dienende persoonlijkheid, geschikt en bereid al de gaven, die hij van God ontving te besteden tot Gods eer en tot heil van het schepsel, in alle levensverbanden, waarin God hem plaatst'. De persoonsvorming van het kind staat bij Waterink centraal, een reden om hem nog niet te vergeten. Dit opvoedingsdoel willen wij als school ook nastreven.
Waterink merkte ook op dat een kind al in de jeugd moet leren respect te hebben voor de ouders en 'allen die over hen gesteld zijn'. Hier hebben zij later alleen maar voordeel van, als zij al geleerd hebben een juiste houding richting gezagsdragers te hebben. Dit betekent echter niet dat ons team zich ver boven de kinderen verheft, integendeel. De leerkrachten staan zelf ook onder een Hoger gezag, van waar uit zij in afhankelijkheid voor de klas staan.
Daarnaast spreken wij Augustinus na, die in zijn pedagogische werken noemt dat ieder kind uniek is om de talenten en gaven van God gekregen. Ieder kind is ook waardevol, niet om wat het kan, maar omdat het Gods schepsel is. Vanuit die liefde willen wij naar ieder individueel kind kijken en het onderwijzen op de manier die het nodig heeft.
Ons verhaal
Als reformatorische basisschool de Hoeksteen hebben wij enkele uitgangspunten voor ons lesgeven. Onze school doet het jaar in, jaar uit goed qua welbevinden en toetsresultaten. Dit heeft te maken met de tweeledige manier van lesgeven. Aan de ene kant nemen we de kinderen bij de hand door de leerstof heen, waardoor ieder kind de basisdoelen kan behalen. Aan de andere kant is er een heleboel ruimte voor eigen initiatief en samenwerking, waardoor kinderen zichzelf actief ontwikkelen.* Hierin wordt steeds aangesloten bij de 'zone van de naaste ontwikkeling', zoals de pedagoog Vygotsky dat zo mooi uitdrukte. Wat het kind al weet is het platform waar het op staat, om steeds net ietsje hoger te kunnen rijken naar kennis en vaardigheden. Zo leert het kind in een doorlopende leerlijn. Dat is waarin onze school excelleert: 'Samen bouwen aan ontwikkeling.'
*dit staat uitgebreid beschreven onder de kop 'een dag bij ons op school'.
info@dehoeksteen.nl

Logo
Onze visie en ons logo staan nauw met elkaar in verband. Als u naar ons logo kijkt, vallen de stenen wellicht als eerste op. Deze staan symbool voor de 'bouwstenen voor de ontwikkeling'. We willen een steentje bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen. Vandaar ook ons motto 'samen bouwen aan ontwikkeling'. Maar dat kunnen wij als mensen niet alleen, vandaar dat onze naam 'De Hoeksteen' is. Dit verwijst in de hoogste plaats naar de Hoeksteen Christus, die we allemaal nodig hebben.
Deze stenen staan op een fundament. Dat fundament is Gods Woord en de Drie Formulieren van Enigheid. Onze normen en waarden zijn daarop terug leiden.
Naast alle steentjes die wij bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen voor het tijdelijke, hopen we de kinderen er ook op te wijzen dat er meer is dan alleen het tijdelijke. Daarom vragen we ook: 'bevestig Gij het werk onzer handen over ons, ja, het werk onzer handen, bevestig dat.'