Een dag bij ons...

Hoe ziet dat er bij ons uit?

Onze school wil er zijn voor alle kinderen, of ze nou moeilijk mee komen of juist graag wat meer uitgedaagd willen worden. Hiervoor gebruiken we grofweg twee manieren van leren. Voor alle kernvakken (rekenen, nederlands, engels ed.) maken wij gebruik van de 'Expliciete Directe Instructie'. Dit houdt in dat wij iedere les starten met het ophalen van de voorkennis van leerlingen, zodat het goede geheugenspoor weer geactiveerd wordt. Daarna delen we het lesdoel met de kinderen. Dit is een goede leidraad voor het lesgeven door de leerkrachten, maar ook de leerlingen kunnen dit aan het einde van de les toetsen. Er wordt altijd eerst een instructie gegeven. Doormiddel van vragen controleert de leerkracht direct of alle leerlingen het begrepen hebben. Vervolgens maakt de leerkrachten een aantal opdrachten samen met de klas, waarbij de leerlingen zoveel mogelijk zelf meedoen op het wisbordje. Leerlingen werken ook vaak samen met hun maatje, het kind dat naast hen zit. Zo leren ze ook naar elkaar te luisteren en elkaar te helpen. Pas als de leerkracht zich ervan overtuigd heeft dat alle kinderen het basislesdoel gehaald hebben gaat de klas over op zelfstandig werk. Eventueel wordt er nog een verlengde instructie gegeven voor kinderen die nog wat hulp kunnen gebruiken. In principe doen alle kinderen mee met de les, voor kinderen die wat meer uitdaging aan kunnen zijn er moeilijkere opgaves als zelfstandige verwerking.

Naast deze lesmethode waarin de kinderen eigenlijk aan de hand door de lesstof meegenomen worden maken wij ook gebruik van meer projectmatig lesgeven. Hierin staat een thema centraal, waarin kinderen zelf ontdekkend leren. Deze projecten vinden plaats rond de zaakvakken, zoals geschiedenis, aardrijkskunde en biologie. Soms neemt een project een paar weken in beslag, een andere keer is het een projecttaak van een uurtje. In de lesdagen die op deze pagina beschreven worden staat het thema 'groei' centraal in heel de school. Daarin kan u ook zien wat een voorbeeld is van de uitwerking van een project. De projectlessen dagen kinderen op een andere manier uit. Ze werken in wisselend groepsverband samen, waarin ieder kind zijn eigen taak heeft. Alleen samen kan een groep tot een goed eindresultaat komen. Voor de bovenbouw is dit natuurlijk al verder doorgevoerd dan in de kleuterklassen. Door de jaren heen verschuiven de projecten ook van meer leerkrachtgestuurd naar leerlinggestuurd. Eerst bepaald de leerkracht niet alleen het onderwerp, maar ook de uitvoering en ligt het project en de uitkomst al veel meer vast. Jonge kinderen hebben deze grenzen en veiligheid ook nodig. Als de leerlingen wat ouder worden komt de verantwoordelijkheid steeds meer bij hen te liggen, de leerkracht is tijdens de projectlessen vooral een coach. Soms betekent dat zelfs dat de leerkracht alleen het onderwerp bepaald, de rest is vrije keuze. Hiervan leren kinderen enorm veel.

In het gedeelde document vind u een aantal concrete lesschema's van een dag bij ons op school, respectievelijk voor de onderbouw, middenbouw en bovenbouw: 

©2021 Basisschool De Hoeksteen
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin